Såpestykkets renessanse

Såpestykket. I lang tid er det bildet av en inntørket, Lano-duftende flis som har dukket opp i tankene når jeg har tenkt på det. Det som ligger igjen i en såpeskål på hytta, med et tynt lag med støv i sprekkende, ubrukt i en årrekke til fordel for den flytende såpen ved siden av. Den ordentlige håndsåpen. Såpestykket har kanskje opparbeidet seg et rykte for å være utdatert, gammeldags, og ikke spesielt luksuriøst. Istedenfor kan du velge å se på det som en velduftende skulptur og en historisk, liten skatt.

 


Bilde: Jean-Siméon Chardin, Soap Bubbles (1733-1734)

 

Et stykke historie i såpeskål

 

Foto: Zoe Kovacs for Carton Magazine

 

Det er kanskje absurd å tenke på at det er arkeologer som sitter med kunnskap om den første såpen, som ellers skummes opp og forsvinner mellom fingrene på deg. Men det finnes tegn til at den første såpen oppstod i midtøsten for over 3500 år siden. Den ble da laget ved å koke sammen aske og fett, og ble brukt til å vaske klær og kjøkkenredskaper. Selv om ingrediensene og bruksområdene har tatt et steg videre siden det, er prinsippet mer eller mindre det samme.

 

Foto: Aleppo-såpe, kilde ukjent.

 

Det er likevel først i Midtøsten rundt år 900 at såpen tok form som et mer delikat hygieneprodukt, og ble tilsatt eteriske oljer for å dufte godt. Etterhvert utbredte såpeproduksjonen seg i Middelhavsområder hvor det fantes oliven (og olivenolje), som preget oppskriften såvel som duften på såpen (vi har en fra Santa Maria Novella, se den her). Mange kjenner kanskje til de tradisjonelle Aleppo- og Marseille-såpene, som har sin distinkte, parfymerte duft fra blant annet olivenoljen som ingrediens. Etterhvert flyttet såpen seg nordover i Europa med kristendommen, ettersom renhet var synonymt med frelse. Et lite såpestykke er med andre ord ikke bare et litt traust hygieneprodukt eller en velduftende liten skulptur i såpeskålen, men også et lite, stort stykke kulturhistorie.

 

Hvorfor velge såpestykket?

 

Vellutina fra Santa Maria Novella er et velduftende såpestykke som også passer for sensitiv hud, og kan brukes på kroppen, hendene og til ansiktet.

 

Ikke bare er såpestykket et mer økonomisk alternativ, men også miljøvennlig. For hvert såpestykke sparer du en god del plastemballasje, som ellers ville gått med til en pumpeflaske. Et langtidstørket såpestykke av høy kvalitet vil også holde seg fint og vare like lenge som – om ikke lengre enn – en flytende såpe.

Dette er såpestykkene til Santa Maria Novella et bevis på. Oppskriftene deres, som ble utviklet av munker tilhørende apoteket og katedralen ved samme navn på 1200-tallet, har knapt endret seg siden. Et hvert SMN-såpestykke tørker i 60 dager for å fjerne overflødig fukt, slik at de holder seg faste lenge. Likevel inneholder såpene ingredienser som gir huden masse fukt – fra oljer til helmelk! I tillegg til å være velduftende og av høy kvalitet og historisk verdi, er et SMN-såpestykke en opplevelse å åpne. Bare innpakningen kjennes som en gave i seg selv. 

 

Erstatter to plastflasker per såpestykke

 

Bilde: Andy Warhol med sine Brillo-såper i mengder

 

Vårt nyeste såpestykke-tilskudd tar såpestykket et steg lengre. Beauty Disrupted har utviklet respektive såpestykker for sjampo, balsam, hender, kropp og barbering. Hvorfor så mange forskjellige typer? Jo, fordi såpestykket er mye mer miljøvennlig enn den flytende såpen på flaske. De lover såpass som at at du sparer to flasker emballasje per såpestykke. Såpestykket er heller ikke et kompromiss når det kommer til kvalitet, selv om mange kanskje kan tenke det. Om du er skeptisk til ideen om sjampo-såpestykke, kan vi si såpass som at stjernefrisøren og kult-hårmerket Christophe Robin allerede har hatt sin sjampo-bar på markedet i flere år, og den har blitt en favoritt hos mange.

 

Skulptur i såpeskål

 

Bilde: Fra Ingmar Bermans reklame for Bris Tvål.

 

Men såpestykket holder også noe visuelt og rituelt over seg, som du ikke helt får gjennom den flytende såpen. Etter flere år med mekanisk og manisk håndvask under pandemien, tar liksom såpestykket tilbake en omtanke rundt håndvask. Å la det ovale (eller fortsatt kantete) såpestykket gli gjennom hendene, duften det gir fra seg mens du masserer inn såpen, hvordan også såpestykket former seg etterhvert som du bruker det. Noen sier, til sammenligning, at du kan lese en kvinne på hvordan leppestiften hennes er formet av bruk. Det er noe skulpturelt over såpestykket som jeg liker veldig godt. Ikke bare når det er helt nytt, og fortsatt bærer preg av en logo eller et mønster støpt inn i såpen, men også fordi det former seg ettersom du bruker det, og blir et personlig lite objekt som følger deg gjennom et ellers hverdagslig og litt kjedelig ritual.

 

Victoria Günzler sine skåler kan brukes til såpestykker og andre produkter. 

 

Verdien av et såpestykke ligger nesten like mye i å kunne legge det på en fin såpeskål. Hos oss finner du Beauty Disrupted sine varianter, eller de fine, håndlagde fatene til Victoria Günzler i glasert steingods og blåleire (disse finnes foreløpig ikke i nettbutikk, så ta kontakt med oss dersom du ønsker å bestille en). Du kan også gå for den improviserte typen fin-skål-som-såpeskål, et stort kamskjell eller et pensjonert, askebeger i keramikk eller stål. Sjansen for at du finner fine såpeskåler på bruktmarkeder er også ikke så liten, ettersom såpestykket lenge har vært en nær-utryddet rase. Vi tror derimot at det er her for å bli.

← Eldre Nyere →